Hur jag värmer upp en häst

Tänkte berätta för er hur jag värmer upp Samantha/andra hästar varje ridpass.
Jag skrittar alltid minst 10min på långa tyglar i ett friskt tempo! 
Att skritta igång hästen ordentligt är enligt mig det allra viktigaste och Samantha skrittas oftas 
fram 20min eller mer.
Efter det travar jag fram på långa tyglar ca 5min, ibland mer ibland mindre.
Sen blir det ibland så att jag galopperar fram på långa tyglar, det beror på om jag 
bara ska travjobba eller om jag travar väldigt länge först så låter jag henne ta galopp 
på korta tyglar direkt. 
Men min uppvärmning är oftast minst 30min.
Detta följer jag dock mest när jag rider själv då det är svårt när någon annan rider med 
att trava precis när man vill osv. Men är alltid noga med skritten! 
Sammanfattningsvis då så tycker jag uppvärmningen är det allra allra viktigaste,
kan inte rida ett bra ridpass utan bra uppvärmning, det går inte. 



Kommentarer
Postat av: Linnéa Hagström

Super uppvärmning! :) skulle rekommendera att inte ha allt för långa tyglar även fast ju bara joggar i gång henne, hon kan mycket väll börja forma sig lite då :D bara ett tips :)

2012-04-24 @ 13:26:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0