Samanthas beteende:

(Fick idén från matildahedlin.se)


I boxen:
Samantha är alltid trygg i boxen och hetsar nästan aldrig upp sig där. 
Hon brukar reta mig ibland eftersom jag aldrig sätter fast henne och då kan hon börja gå runt i cirklar, 
men ibland står hon stilla hela tiden också.(när jag ryktar) Hon bryr sig inte om hon är ensam eller själv 
om hon ska stå i boxen, det har ingen betydelse. 

I stallgången: Samantha har sen jag köpte henne varit rädd för att sitta fast och klarar därför inte alltid
av att stå i gången. Ibland funkar det att ha henne lös eller att någon håller i henne. Hon blir dock 
ganska nervös och slappnar inte riktigt av. Dock så står hon alltid snällt och är lugn när hovslagaren ska 
sko henne i gången. 

I hagen: Är Samantha som hon är.. haha. Hon lyssnar inte alltid på flockledaren utan gör 
som hon vill, hon kör gärna bort hästen som är lägst i rang och går och mallar sig genom att kasta med huvudet. 
Hon kan stå själv utan problem, hon blir lite stressad ibland på vintern, på sommaren bryr hon sig inte för då 
finns det ju massa mat att käka..

På uteritten: Det finns 2 varianter av Samantha på en uteritt, antingen får man det lugna, snälla, samarbetsvilliga och helt underbara Samantha eller så får man den fjantiga, busiga.. 
Egentligen är hon inte rädd för mycket, hon går förbi allt nu för tiden(peppa peppa) och hon oftast inte 
något dumt. Det är när hon är på det där fjanthumöret som hon kan skutta och hoppa för att
hon är "rädd". Hon är dock alltid pigg&glad!

På ridbanan: Samantha "dör" helt när man kommer in på inhägnat område. Seg blir hon och inte 
alltid särskilt samarbetsvillig.(Vid hoppning är hon dock pigg) 

I ridhuset: När hon gick på ridskolan och jag red henne i ridhuset var hon jätteseg i skritten och 
jättepigg i traven&galoppen. Men när jag red henne i ridhus i somras så var hon jättepigg i alla gångarter, 
mycket mer framåt och väldigt mycket gladare. 
Nu har jag bara ridit henne i ett ridhus som hon är jättevan vid och därför kan jag inte säga så mycket 
men hon är inte ett dugg fjantig eller rädd därinne iaf :) 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0